heidyteunissen.reismee.nl

De eerste dagen zitten erop

De eerste paar dagen in Frankrijk zitten er al weer op. Ondertussen ben ik al op mijn zevende dag in Rouen. De tijd vliegt hier. Nog weinig tijd gehad om eerder iets op de blog te zetten, dus dat is een goed teken.

Afgelopen woensdag ben ik samen met Laurens vertrokken vanuit Lunteren. Het afscheid nemen van iedereen was toch wel raar. Het idee dat je ze vier maanden ziet besefte ik ook lang niet altijd, maar op sommige momenten kwam dat toch wel hard aan. Daarom was het helemaal fijn dat Laurens mee ging richting Frankrijk, ook om iets meer spullen mee te kunnen nemen dan dat ik met de trein zou gaan.

Na een rit van zes uur kwamen we aan en kon ik mijn kamertje betrekken. Het is (maar) 9m², maar dat is groot genoeg. Zelfs alle koffers en tassen die ik mee had genomen passen ergens, dus daar heb ik niets over te klagen. Na alles ingeruimd te hebben en de eerste boodschappen ingeslagen te hebben, konden we richting de stad. Ik woon zelf op de campus en dat ligt een stukje buiten Rouen, in Mont-Saint-Aignan. Qua afstand ligt het echt tegen elkaar, alleen ligt Mont-Saint-Aignan een stukje hoger op de heuvel. Rouen zelf ligt in het dal en is gebouwd rondom de Seine. Overal staan gebouwen vanuit de Middeleeuwen en het ziet er echt heel mooi uit. Ook de volgende dag hebben we een stukje van de stad verkend en daarna was het voor het laatst afscheid nemen. Dat viel wel iets zwaarder dan verwacht, maar we hebben het allebei overleefd ;).

Vrijdag was de eerste activiteit vanuit de school geregeld. Hier kregen we alle informatie die nodig was en konden we bezig met het openen van een bankaccount, het overzetten van je mobiele nummer naar een Frans nummer en het kopen van een buskaart. In de avond was er een welkomstfeest georganiseerd in de stad, waar je ook weer een hoop nieuwe mensen kon leren kennen. In de praktijk hield dit vooral in dat we gezellig met z’n allen buiten hebben gezeten, wat ik niet zo’n heel groot probleem vond ;)

Ook zaterdag was er weer van alles georganiseerd. In 2,5 uur hebben we de hele binnenstad verkend van Rouen. Het voordeel van deze dagen is dat je al een hoop mensen kunt leren kennen en vast wat gewend kan raken aan alles. Ik heb al wel een aantal mensen waar ik redelijk veel mee optrek, dus dat is ook heel fijn.

Ook de zondag was een belevenis op zich. Ondanks dat Rouen bekend staat als de stad van honderd klokkentorens was niet een van deze klokken onderdeel van een Engelstalige kerk. Gelukkig was er wel een protestantse Franse kerk te vinden. En niet geschoten is altijd mis, ik kan maar beter kijken of ik er iets van snap en hoe het daar is dan helemaal niet. Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik vrij weinig van de dienst zelf heb begrepen. De preek in grote lijnen volgen lukte nog wel, aangezien ik wel redelijk wat Franse woordjes ken en met een Franse en Nederlandse bijbel naast elkaar valt er toch wel iets van het grote verhaal te maken. Ik werd daarnaast ook heel gastvrij ontvangen door de dominee en wat kerkgangers, dus dat is wel een plek waar ik de komende maanden de zondagochtend kan doorbrengen.

Ook gisteren heb ik weer met veel mensen van het internationale programma kunnen doorbrengen. Heel fijn, zeker omdat je daardoor ook steeds meer mensen leert kennen. Ik hoop dat dat de komende week ook zo blijft, want mijn eerste les begint pas volgende week maandag. Tot dan is het dus even wachten en alle laatste benodigde dingen regelen. En hopelijk een fijne week hebben met iedereen hier.

Groetjes vanuit La France,

Heidy

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!