heidyteunissen.reismee.nl

Lunches, de eerste lessen en Parijs

Ondertussen ben ik al weer 2,5 week verder na mijn vorige blog en er is in de tussentijd van alles gebeurd. Het lijkt of ik hier al veel langer zit dan drie weken, maar dat komt meer doordat het leven hier anders is dan in Nederland dan dat ik me verveel.

Ik kan zo ondertussen wel zeggen dat ik mijn plekje hier heb gevonden. In het begin is het toch nog wel zoeken naar mensen met wie je omgaat, het leven op kamers was totaal nieuw voor mij en ik moet hier de hele dag Engels (en een beetje Frans) praten. Zeker de eerste week was het even wennen, aangezien ik nog geen school had, nog niet kon sporten en verder ook nog niet echt plannen had. Hoe de tijd te vullen was de vraag. Uiteindelijk kan ik toch wel zeggen dat ik er redelijk goed doorheen ben gekomen. Bij de eerste dagen die door school werden georganiseerd heb ik een aantal meiden leren kennen waar ik bijna iedere dag mee ben wezen lunchen op school en ook in de avond zijn we regelmatig weg geweest. Zo was er een lichtshow bij de kathedraal in Rouen en zijn we af en toe naar een terrasje geweest. Het lekkere weer werkte daar ook wel aan mee. Gelukkig had ik voor de zekerheid toch een korte broek en hemdjes in de tas gedaan, want het is hier een aantal dagen bijna 30 °C geweest!

Het lunchen gaat hier wel iets anders dan in Nederland. Het restaurant van de school is echt een restaurant met iedere dag pasta, patat met vlees, groente met vlees of vis, een saladebar en verschillende soorten broodjes. De meeste studenten eten hier tussen de middag warm, en daar is het rooster ook op gebouwd. Een les duurt 3 uur, met tussen de middag een pauze van 1,5 uur en ’s avonds maar een pauze van een kwartier.

Vorige week zijn voor mij de eerste vakken van start gegaan en deze week is het volle bak aan de gang. Volle bak betekent voor mij alsnog maar drie dagen school, dus daar mag ik ook niet over klagen. Op maandag zit ik op school van 9.30 tot 19.45, op dinsdag heb ik in de ochtend en avond les en op woensdagavond sluit ik de schoolweek af. De rest van de week kom ik door met huiswerk maken, boodschappen doen, mijn kamer schoonmaken en leuke dingen doen.

Afgelopen zaterdag is ons eerste uitstapje ook echt geweest. Samen met vijf meiden ben ik een dagje naar Parijs geweest. De dag begon al om 5.00 uur, zodat we een half uurtje later de bus konden pakken richting het centrum van Rouen en vanaf daar naar Parijs. Vanaf Rouen ben je binnen twee uur in hartje Parijs. Na een volle dag met zo ongeveer heel Parijs erin, waren we om 00.30 weer thuis. Een lange dag dus, maar wel echt superleuk om zo wat meer van Frankrijk te zien.

Voor morgen staat er weer een uitstapje gepland. Naar Mont Saint Michel deze keer. Dit is een eilandje in de zee met heel veel rotsen, een klein dorpje en een middeleeuws klooster erop. En net als in Nederland hebben ze het ook hier voor het komende weekend over lekker warm zomerweer, dus dat moet wel goed komen.

Smile

Groetjes Heidy

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!